عفونت ویروسی در دوران جینی و ابتلا به دیابت نوع 1

3 اکتبر 2014- محققان شواهد جدیدی یافته اند که نشان می دهد بیماری خودایمنی دیابت نوع 1، احتمالا از درون رحم مادر و از قبل از تولد آغاز می شود. دانشمندان این فرضیه را مطرح میکنند که زنان بارداری که به یک عفونت ویروسی درطی بارداری مبتلا می شوند می توانند ویروس را به جنین خود که از نظر ژنتیکی  مستعد است، منتقل کرده و جرقه ی ابتلا به دیابت نوع 1 را از دوره ی جنینی بزنند.

ابتلا به دیابت نوع 1 در سراسر جهان افزایش یافته است . اگر مقدار قند خون بخوبی کنترل نشود دیابت نوع یک می تواند به همه ی ارگانهای بدن کودک آسیب برساند. در حالیکه عوارض دراز مدت این بیماری بتدریج ظهور می کند این افراد ممکن است به بیماریهای مختلفی مبتلا شده و حتی خطر مرگ آنها را تهدید کند. علت دقیق دیابت جوانان (دیابت نوع 1) همچنان نامشخص است اما در این تحقیق جدید دانشمندان شواهدی یافته اند که نشان می دهد منشاء ابتلا به این بیماری قبل از تولد است.

نتایج تحقیق اخیر در مجله ی Diabetic Medicineمنتشر شد. بر اساس این تحقیق  پرفسور Laronبا همکاری یک تیم بین المللی از محققان به بررسی فصلی ماه های تولد کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 پرداخت.

 پرفسور Laronکاشف سندرم  Laronاست که  یک نوع سندرم کوتاه قدی با اختلال  اتوزومال مغلوب است که با عدم حساسیت به هورمون رشد شناخته می شود.

پرفسور Laronمی گوید : ما می دانستیم که دیابت نوع 1 با بیماریهای خود ایمنی دیگری مانند تیروئید یت هاشیموتو، بیماری سیلیاک و اسکلروز چندگانه (ام- اس) همراه است، به همین علت به بررسی فصلی ماه های تولد کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در چند مرکز تحقیقاتی درسراسر دنیا پرداختیم، ما متوجه شدیم فصل تولد این کودکان  (مبتلا به دیابت نوع 1) از عموم مردم متفاوت  است.

او می افزاید: در مطالعات  گسترده تر شواهدی را یافتیم که نشان داد ابتلا مادر به عفونت های ویروس هنگام بارداری موجب تخریب پانکراس مادر یا جنین و یا هر دو می شود، شواهد بدست آمده از آنتی بادی های اختصاصی شامل آنتی بادیهایی بود که نشان دهنده ی تخریب سلولهای پانکراس (تولید کننده ی انسولین) بود.

دراین تحقیق پرفسور Laronو همکارانش  در دانشگاه واشنگتن و دانشگاه Lundسوئد به آزمایش  خون 107 زن باردار سالم  و بررسی اتوآنتی بادی سلولهای جزایر در خون آنها  پرداختند. وجود آنتی بادی جزایر نشاندهنده ی ابتلا به دیابت سالها قبل از ایجاد علایم این بیماری می باشد. آنها همچنین آنتی بادیهای ضد رتروویروس ها و ضد CoxB3را آزمایش کردند. محققان دریافتند تفاوت فاحشی بین  نتایج این آزمایشات در زنان درفصول مختلف که با بیماریهای همه گیر درزمستان  ارتباط دارد، مشاهده می شود.

وجود همزمان آنتی بادیGAD65درخون بندناف جنین وخون مادران آنها نشاندهنده ی تخریب اتوایمیون سلولهای  جزایر درهنگام بارداری بود که احتمالاً به دلیل انتقال عفونت ویروسی از طریق جفت یا انتقال اتوآنتی بادی ضدویروس از طریق  جفت به جنین است. به عبارت دیگر در طی اپیدمی های ویروسی در ماههای زمستان ده درصد از زنان باردار سالم که هیچ سابقه ی خانوادگی ابتلا به  بیماریهای اتوایمیون را ندارند، دارای آنتی بادیهای تخریب کننده هستند .

واکسیناسیون قبل از بارداری

علاوه براین، چنانچه غلظت های آنتی بادی خون بندناف بیشتر از غلظت آنتی بادی خون مادران باشد یا آنتی بادی درخون بند ناف جنین مادرانی که آنتی بادی منفی هستند، وجود داشته باشد نشان دهنده ی پاسخ ایمنی جنین در رحم است.

پرفسور Laronمی گوید: چنانچه فرضیه ی  ما تایید شود می توانیم قبل از بارداری با تزریق واکسن از افزایش ابتلا به دیابت  نوع 1 و یا سایر بیماریهای اتوایمیون پیشگیری کنیم.

از آنجائیکه  درحال حاضر برای دیابت نوع 1 هیچ درمانی وجود ندارد مداخلات درست وموثر نه تنها ازنظر پزشکی بلکه از نظر روانی و مالی مهم بوده و می تواند از هزینه های درمان مادام العمر این بیماری مزمن وسایر بیماریهای خود ایمنی بکاهد.

پرفسور Laronو گروه بین المللی  او درحال حاضر برای گسترش  تحقیقات خود بروی بیش از  1000 زن و نوزاد آنها به دنبال سرمایه گذاری سازمانهای مسئول در این زمینه هستند .

منابع:

Diabetic Medicine, 2014; 31 (6): 681 DOI: 10.1111/dme.12404www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141003135419.htm